جام سرا

ساخت وبلاگ

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، سمانه موهبتی در مورد ضرورت خوردن چای اصل اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در طب جدید بیشتر ویتامین‌ها را به عنوان مقویات معرفی می‌کنند اما در طب سنتی علاوه بر ویتامین‌ها مواد مقوی دیگری مثل چای نیز توصیه می‌شود که در طب جدید هنوز به آن جایگاه نرسیده است.

متخصص طب سنتی با بیان خواص چای گفت: چای به عنوان تقویت سیستم ایمنی و مقوی کبد، قلب، اعصاب مؤثر است، همچنین در طب سنتی برای حرارت غریزی و قوای حیوانی که همان انرژی مادرزادی که نوزاد با آن متولد می‌شود نیز مورد تأکید قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس نظریه طب سنتی و تأکید بوعلی‌سینا وقتی که آب جوشیده می‌شود به لطیف‌ترین نوع خود تبدیل می‌شود، ادامه داد: چرا که در حین جوشیدن املاح سنگین از آن جدا می‌شود.

موهبتی در ادامه با اشاره به مصرف بی‌رویه چای در بعضی از افراد به کافئین‌دار بودن آن اشاره و تأکید کرد: این ماده دارای خواص مفیدی است که به خودی خود ضرر ندارد ولی میزان مصرف آن باید مورد توجه قرار گیرد.

متخصص طب سنتی گفت: به دلیل اینکه ذائقه از طریق چشم و دیدن تغییر می‌کند پس آنچه جلوی چشم است ذائقه ما را تشکیل می‌دهد و امروزه به دلیل مصرف چای و غیره توسط والدین، کودکان نیز آن را می‌بینند و مورد استفاده قرار می‌دهند تا جایی که به یک عادت تبدیل می‌شود.

از خوردن بی‌رویه چای بپرهیزید

این متخصص طب سنتی ادامه داد: وقتی که چای بی‌رویه، پررنگ و به مدت طولانی مصرف شود به دلیل بالا رفتن میزان کافئین، فرد دچار اعتیاد به آن شده و چون مغز به دریافت این نوع کافئین عادت می‌کند، عدم دریافت آن مشکلاتی را برای فرد ایجاد خواهد کرد.

موهبتی، گفت: مغز با دریافت چای ترشحاتی را از خود ساطع می‌کند و در غیر اینصورت عملکرد آن دچار اختلال ‌شده و به شکل دردهای عضلانی بروز می‌کند

وی با بیان اینکه از نظر علمی ثابت شده ترک عادت موجب مرض است، گفت: اشخاصی هم که وابسته به خوردن چای هستند باید آرام آرام اقدام به این کار کنند چرا که در غیر اینصورت دچار سردرد یا مشکلات عصبی خواهند شد.

وی گفت: برای جایگزین کردن چای بهتر است از دم‌نوش‌ها استفاده شود و ترکیب به و سیب به دلیل اینکه رنگ آن مشابه چای و از نظر طعم نیز دارای عطر متعادل است یکی از بهترین گزینه‌‌ها به شمار می‌آید.

متخصص طب سنتی در پایان بیان کرد: در تابستان بهتر است مصرف نوشیدنی خنک را افزایش دهیم و در صورت مصرف چای یا دم‌نوش از لیمو عمانی استفاده کنیم تا طبع آن به سردی تغییر کند.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 175 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:42

به گزارش جام جم آنلاین بر اساس یک آمارگیری ملی در کشور استرالیا، مصرف روزانه میوه و سبزیجات باعث افزایش احساس خوشبختی در طول 2 سال می شود.

محققان می گویند که افزایش روزانه 8 میوه و سبزی به رژیم غذایی شما می تواند احساس خوشبختی معادل پیدا کردن کار بعد از مدتها بیکاری را در شما بوجود آورد.

آندرو اسوالد، دانشجوی دانشگاه واریک بریتانیا، که در این تحقیق شرکت کرده گفت: قدرت میوه ها و سبزیجات فوق العاده عجیب هستند.

او از زمان شروع این تحقیق سه وعده میوه و سبزیجات به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کرده، و به خبرگزاری رویترز گفت:من قصد دارم که این وعده ها را به 7 عدد افزایش دهم.

در این تحقیق عادت های غذایی 12 هزار نفر از شهروندان استرالیایی در بین سالهای 2007 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفته و سپس پرسشنامه ای از میزان سلامت روحی و احساسی آنها تکمیل شده است.

این تحقیق نشان می دهد افرادی که در ظرف 2 سال وعده میوه و سبزیجات را از صفر به 8 وعده در روز رسانده اند، احساس رضایت و خوشبختی بیشتری نسبت به آنهایی که تغییری در وعده های غذایی خود ندادند داشته اند.

بر اساس این تحقیق شما با افزودن هر وعده میوه و سبزیجات به رژیم غذایی روزانه خود احساس خوشبختی و خوشحالی بیشتری خواهید کرد.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 163 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:42

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، یکی از بهترین و سالم‌ترین شیوه‌های در امان ماندن از سرطان مصرف آب سبزیجات است.

اینکه آب سبزیجات چگونه می‌تواند انسان را از شر بیماری مهلکی مانند سرطان در امان بدارد سوال بجایی است.

اول از هر چیزی به دلیل ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانش. در این مطلب به سبزیجات مفیدی اشاره می‌کنیم که آب آن‌ها سدی در برابر ابتلا به سرطان است.

هویج

اگر هویج ارگانیک باشد حتی نیازی نیست که پوست آن را بکنید. هویج حاوی میزان زیادی کاروتنوئید است که علاوه بر پیشگیری از ابتلا به سرطان برای شبکیه‌ چشم و پوست نیز مفید است. آب هویج به خودی خود خوش‌طعم است و می‌توان از آن برای طعم‌دهی به آب سبزیجات دیگر نیز استفاده کرد.

نحوه‌ تهیه‌ آب سبزیجات

در برخی از کشورها آب سبزیجات به صورت آماده در بطری‌ها به فروش می‌رسد. بدون شک شما نیز در هر آب‌میوه‌فروشی می‌توانید آب هویج یا آب کرفس را پیدا و نوش جان کنید؛ اما هیچ راهی بهتر از تهیه‌ آب سبزیجات خانگی و صد درصد طبیعی و تازه نیست حتی اگر امکاناتش را داشته باشید و خودتان این سبزیجات را عمل بیاورید که فوق‌العاده است چون از شر انواع سموم و آفت‌کش‌ها نیز در امان خواهید بود.

همچنین شما به یک آب‌میوه‌گیری خوب نیز نیازمند هستید. بعضی از این آب‌میوه‌گیری‌های جدید فیبرها و عصاره‌ی کامل آب سبزیجات را می‌گیرند و حتی قادرند که سبزیجات بسیار سفت را نیز آب‌گیری کنند.

در مورد میزان مصرف آب این سبزیجات نیز باید گفت که در جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان، روزانه به میزان یک لیوان کافی است؛ اما اگر رژیم لاغری گرفته‌اید و یا اینکه خودتان را در معرض خطر بیشتری می‌بینید می‌توانید روزانه نیم‌لیتر از این آب سبزیجات را نیز بنوشید.

توصیه‌ اکید داریم که آب سبزیجات را تازه به تازه بنوشید.

در قسمت دوم در مورد نحوه‌ استفاده از آب سبزیجات برای افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

انواع کلم‌ها

کلم‌ها را جزو شاهکارهای طبیعت بدانید. برای آبگیری می‌توانید از تمام انواع کلم‌ها استفاده کنید اما بهترین گزینه‌ها کلم سبز و بروکلی است.

این کلم‌ها نه تنها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند بلکه به تعادل هورمونی کمک کرده و از بروز سرطان‌های مربوط به عوامل هورمونی نیز پیشگیری می‌کنند.

سبزیجات معطر

نظرتان در مورد یک فنجان آب جعفری یا نعناع چیست؟ معلوم است که این نوشیدنی‌ها به اندازه‌ی نوشیدن مثلاً یک لیوان شیرموز یا انواع آب میوه‌ها دل‌پذیر نخواهد بود اما باید بدانید که بمبی از ویتامین‌ها را وارد بدن خود خواهید کرد. سبزیجات معطری مانند جعفری، نعناع و غیره جزو بهترین گزینه‌ها هستند.

چغندر

طعم چغندر خاص است اما اگر به نوشیدن آب آن عادت کنید بدون شک از طعم آن لذت خواهید برد. یک لیوان آب چغندر سرشار از کاروتنوئید است که میزان آن حتی بیشتر از هویج می‌باشد.

بهتر است بدانید که چغندر سرشار از مواد معدنی است که برای سلامتی‌تان فوق‌العاده است. اگر آب چغندر باب میلتان نباشد می‌توانید مقداری به آن آب هویج اضافه کنید.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 160 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:42

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، به گفته محققان اسپانیایی، سرخ کردن ماهی در روغن زیتون خام موجب می شود روغن از لحاظ میزان اُمگا۳ غنی تر شود.

به گفته محققان دانشگاه باسکیو اسپانیا، روغن سرخ شده در روغن زیتون فوق خام و آماده شده در مایکروویو، سالم ترین نوع پخت ماهی است.

طبق این مطالعه، مشخص شده است تکنیک های سرخ کردن، ماهیت روغن مورد استفاده و گونه ماهی مصرفی بر تغییرات روی داده در زمان سرخ شدن ماهی تاثیر می گذارد.

باربارا نیوآ اکواریا، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «انتخاب روغن پخت و پز، بواسطه تاثیر بر الگوی لیپید موجود در ماهی و بر ایجاد احتمالی ترکیبات سمی در روغن در طول سرخ کردن، بسیار حائز اهمیت است و می تواند بر سلامت مواد خوراکی و انسان تاثیر گذارد.»

برای انجام این تحقیق، فیله ماهی خاردار اروپایی و ماهی سیم در ماهیتابه و در مایکرویو با استفاده از روغن زیتون فوق خام تصفیه نشده و روغن آفتابگردان تصفیه شده سرخ شدند. طبق یافته های این مطالعه، در طول مدت سرخ شدن، نه تنها لیپیدهای ماهی به روغن سرخ کردنی منتقل شدند بلکه اجزای روغن نیز به فیله ماهی منتقل شدند.

مطالعه آشکار ساخت بعد از سرخ شدن، روغن زیتون غنی از اُمگا-۳، گروه های آسیل اُمگا-۱، چربی لینولئیک و چربی اشباع شده (حاصل از ماهی) شده بود.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 180 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 5:49

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری عصر ساختمان، بهتر است این قوانین کهنه و معدوم شده ی ترکیب رنگ ها دور بریزید و با این مطلب همراه باشید تا با هم ترکیب رنگ های خاص و شگفت انگیز در دکوراسیون داخلی را بیشتر بشناسیم.

ترکیب رنگ صورتی و سبز

در دکوراسیون شاد و سرزنده این نشیمن ترکیب رنگ صورتی و سبز روشن به خوبی جلوه گری می کند این ترکیب رنگ منحصر به فرد در دکوراسیون را می توانید با اضافه کردن یک نارنجی پرتقالی سحر انگیز تر کنید.

ترکیب رنگ زرد و آبی فیروزه ای

هیچ کس فکر نمی کند که ترکیب این دو رنگ می تواند فضایی به این زیبایی خلق کند. این ترکیب رنگ منحصر به فرد در واقع الهامی از شن و ماسه، دریا و آسمان است که به گونه ای هنرمندانه به دکوراسیون شما جلوه می بخشد.

ترکیب رنگ سیاه و آبی

با استفاده از این ترکیب رنگ برای فضایی مانند غذاخوری خود می توانید حال و هوایی دراماتیک به آن ببخشید. توجه داشته باشید که با این که تن این دو رنگ مشابه هم نیستند اما به خوبی می توانند در دکوراسیون شما معجزه کنند.

ترکیب رنگ سبز و زرد

با استفاده از این ترکیب رنگ به سادگی می توانید جادوی نور خورشید و طراوت طبیعت را مهمان دکوراسیون اتاق خواب خود و از این دو ترکیب محسور کننده انرژی بگیرید.

ترکیب رنگ سبز زیتونی و قهوه ای

حتما ترکیب رنگ این نشیمن به دل شما هم نشسته است، هیچ چیز ناخوشایندی در مورد این دکوراسیون با ترکیب رنگ خاصش به چشم نمی خورد. استفاده از رنگ قهوه ای برای دیوار و کاناپه ها زمینه ی خوبی را برای جلوه گری رنگ سبز زیتونی به وجود آورده است که با کمک یک رنگ تند و جیغ مانند نارنجی این ترکیب متعادل شده است.

ترکیب رنگ بنفش و صورتی

شاید در نگاه اول این ترکیب رنگ غیر معمول به نظر برسد و یا ترکیبی مناسب برای اتاق کودک باشد تا یک فرد بالغ! اما ترکیب رنگ این دو رنگ پویایی خاصی را در دکوراسیون این اتاق خواب به وجود آورده است.

ترکیب رنگ آبی و سبز

شاید این دو رنگ را در کنار هم ندیده باشید اما باید بدانید که این ترکیب رنگ در دکوراسیون شما را تبدیل به یک دکوراسیون فوق مدرن خواهد کرد.

ترکیب رنگ نارنجی و قهوه ای

با استفاده از این ترکیب رنگ می توانید می توانید گرمای بی نظیری به فضای دکوراسیون خود تزریق کنید و حس و حال خاصی به آن ببخشید.

ترکیب رنگ قرمز و سبز

این ترکیب رنگ منحصر به فرد برای جشن ها بهترین گزینه محسوب می شود. شما با انتخاب این ترکیب رنگ می توانید شادی و نشاط را در تمام طول سال مهمان دکوراسیون خود کنید.

ترکیب رنگ صورتی و قرمز

ترکیب این دو رنگ می تواند موجی از انرژی را به فضای داخلی شما تزریق کند، همان طور که در تصویر می بینید حضور آینه و روشوی سفید در کنار این ترکیب رنگ توانسته است فضای متعادلی را به وجود آورد.

ترکیب رنگ خاکستری و زرد

امروزه این ترکیب رنگ تبدیل به یکی از ترکیب رنگ های محبوب دکوراسیون داخلی شده است، حضور رنگ سبز در کنار این ترکیب می تواند سبب تعدیل فضایی در دکوراسیون منزل شما شود.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 155 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 22:00

به گزارش جام جم سرا به نقل از تبیان ، دندان های تان را دست کم دو بار در روز مسواک بزنید، روزانه یک بار نخ دندان بکشید و سالی دو بار به دندان پزشک مراجعه کنید؛ این ها اولین راهکارهای داشتن دهانی خوشبو می باشند. برای اقدامات بعدی، می توانید هنگام مسواک زدن روی زبانتان هم مسواک بکشید تا باکتری هایی که سبب بوی بد دهان هستند برطرف شوند.

غذاها و خوراکی ها می توانند روی بوی دهان اثر بگذارند و سبب خوشبو یا بدبو شدن دهان شوند. مسلماً می دانید غذاهایی مانند سیر و پیاز و نوشیدن قهوه می تواند موجب بدبو شدن تنفس شود اما غذاهایی نیز هستند که می توانند به خوشبویی دهانتان کمک کنند.

با مصرف ترکیبی از غذاهایی که به تمیزی تنفس و بهداشت دهان کمک می کنند می توانید دهانتان را خوشبو کنید. اگر با وجود اقدامات لازم، بدبویی نفستان ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است این حالت علامتی از یک بیماری باشد.

از بین بردن بوی بد دهان با مرکبات

همه میوه ها و سبزی ها منابع سرشاری از ویتامین ث هستند، مخصوصاً مرکبات. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است و تأثیر دیگری که می تواند داشته باشد کمک به غلبه بر بوی بد ناشی از باکتری ها در دهان است.

سبزی ها و میوه های تُرد مانند هویج، فلفل شیرین یا سیب هم می توانند به برطرف کردن بوی بد دهان کمک کنند زیرا مانند یک سابنده برای دندان ها عمل کرده و خرده های غذا را خارج می کنند. هر میوه و سبزی می تواند به رساندن ویتامین ث به بدنتان کمک کند، پس سعی کنید میوه و سبزی بیشتری در وعده ها و میان وعده های تان بگنجانید.

از بین بردن بوی بد دهان با ماست

ماست و سایر غذاهای تخمیری منبعی از باکتری های مفید به نام پروبیوتیک ها هستند. این پروبیوتیک ها می توانند نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و غلبه بر سایر باکتری های مضر در بدن ایفا نمایند. تحقیقات نشان داده ماست می تواند به برطرف کردن بوی بد دهان ناشی از باکتری کمک کند.
خوردن ماست و سایر منابع پروبیوتیک به تمیزی و تازگی تنفس کمک می کند. یادتان باشد بهترین انتخاب ها برای منابع پروبیوتیک، انواع خالص آن هستند که قند اضافی ندارند. باکتری های دهان می توانند از قند و شکر تغذیه کنند، بنابراین توصیه می شود که مصرف قند اضافی را محدود کنید.

از بین بردن بوی بد دهان با ریحان و جعفری تازه

جعفری و ریحان تازه می توانند بوی بد ناشی از ترکیبات موجود در خوراکی هایی مانند سیر و پیاز را برطرف کنند. پلی فنول های موجود در گیاهان تازه مانند پروبیوتیک ها، ترکیبات سولفور موجود در غذاهای بودار را تجزیه می کنند بنابراین آن ها را در دهان خنثی کرده و به طراوت نفستان کمک می کنند. برای اینکه بیشترین بهره را از این سبزی ها ببرید، توصیه می شود همراه با غذاهایی که حاوی سیر و پیاز هستند از ریحان و جعفری نیز مصرف کنید. مثلاً می توانید سس ریحان درست کنید.

نعنای تازه هم به برطرف کردن بوی بد دهان که ناشی از باکتری هاست کمک می کند. افزودن نعنای تازه به آب نوشیدنی یا اضافه کردن نعناع به اسموتی راه های ساده ای برای استفاده از نعنای تازه در تغذیه تان است.

سایر گیاهان مانند میخک یا دانه های رازیانه هم برای حل این مشکل مفیدند. گیاهان و سبزیجات متنوع از نظر طعم و بو را همراه با غذاهای گوناگون امتحان کنید تا هم خواص آنتی اکسیدانی شان بیشتر شود و هم دهانتان خوشبو گردد.

از بین بردن بوی بد دهان با چای غیر شیرین

چای سبز و چای سیاه منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. این آنتی اکسیدان های چای می توانند از سلول ها در برابر آسیب ناشی از عوامل سرطان زا محافظت کرده و همچنین با باکتری های عامل بوی بد در دهان مبارزه کنند. نوشیدن چای، یک راه ساده برای استفاده از این ترکیبات ضد بوی بد دهان در تغذیه تان است. اما هشیار باشید که افزودن قند و شکر به چای می تواند رشد باکتری در دهان را تقویت کند، پس چای را بدون قند و شکر بنوشید.

بیشتر آب بنوشید

مبارزه با بوی بدن دهان می تواند به سادگی نوشیدن آب بیشتر باشد. آب کمک می کند تا ذرات و خرده های غذا از دهانتان خارج شده و تولید بزاق دهان بیشتر شود. باکتری هایی که دلیل بدبویی دهان هستند در محیط خشک بیشتر رشد می کنند، پس سعی کنید همیشه آب بدنتان را حفظ کنید تا مانع رشد این باکتری ها در دهانتان شوید.

از نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید و قهوه هم زیاد ننوشید تا نفستان تازه تر و خوشبوتر باشد. الکل و قهوه می توانند موجب خشکی دهان شده و زمینه را برای رشد باکتری ها، مساعدتر کنند. از دهان شویه ها زیاد استفاده نکنید زیرا بیشترشان حاوی الکل بوده و دهان را خشک می کنند. شاید این دهان شویه ها موقتاً روی بوی بد دهان سرپوش بگذارند اما در درازمدت مفید نیستند.

از بین بردن بوی بد دهان با اسفناج

فواید مصرف سبزیجات برگ تیره بی شمار است و یک دلیل دیگر برای خوردن این نوع سبزی ها مانند اسفناج این است که بوی بد دهان را برطرف می کنند. اسفناج مانند ریحان و جعفری، سرشار از آنتی اکسیدان بوده و بوی ناشی از سولفور موجود در خوراکی های بودار را برطرف می کند.

بیماری هایی که بر بوی دهان اثر می گذارند

گاهی بوی بد تنفس و دهان، به خاطر غذای خورده شده یا عدم بهداشت نیست. بوی بد دهان می تواند علامتی از بیماری های زیر باشد:

آبسه یا عفونت دندان، کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان، ریفلاکس اسید معده، عفونت ریه یا گلو، بیماری لثه، سیگار کشیدن، عوارض جانبی برخی داروها، دیابت، مشکلات کلیوی یا کبدی و یا انسداد روده.

اگر بوی بد دهانتان با راهکارهایی که در پیش گرفتید برطرف نشد یا مکرراً تکرار شد، به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کنید.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 175 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 22:00

به گزارش جام جم سرا به نقل از شفقنا ، اغلب ما در روزهای گرم تابستان بدون اختیار از هر نوشیدنی خنک یا گاهی گرم به هوای تأمین آب مورد نیاز بدن استقبال می کنیم، غافل از اینکه برخی نوشیدنی ها تهدیدی برای سلامت جسم مت محسوب می شوند. از آنجایی که این مسئله یکی از اشتباهات تکرار شونده زندگی ماست در این گزارش شما را با نوشیدنی هایی که باید در تابستان های گرم و هنگام تشنگی خط قرمزی دورشان کشید آشنا کنیم:

نوشابه

همه می دانیم که نوشابه احتمال خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و پوکی استخوان را افزایش می دهد؛ اما فارغ از همه این مشکلات نوشابه به سرعت و در مدت زمان کوتاهی موجب خشکی بدن می شود. در واقع، انتخاب نوشابه در هنگام تشنگی شدید اشتباه ترین گزینه ممکن برای بازگرداندن آبی است که بدن از دست داده است.

انتخابی که آسیب فراوانی به کلیه ها می رساند و با گذشت زمان موجب از کار افتادگی آنها می شود. بنابراین، اگر جزء افرادی هستید که به هنگام تشنگی مصرف یک نوشیدنی شیرین را ترجیح می دهید، قدری عسل را به آب داغ اضافه کنید و بگذارید در یخچال تا خنک شود. این نوشیدنی نه تنها تشنگی شما را رفع می کند بلکه نیاز شما به قند را هم بر طرف می کند.

چای یا قهوه

برای برخی افراد مصرف مقدار مشخصی کافئین در طول روز به عادتی همیشگی بدل شده است؛ اما ترک نکردن این عادت در روزهای گرم تابستان به شدت برای بدن مضر است. این آسیب از آنجا ناشی می شود که کافئین خطر خشک شدن و از دست رفتن آب بدن را افزایش می دهد. با این حال، اگر از علاقه مندان پر و پاقرص کافئین به حساب می آیید بهتر آن است که در روزهای گرم چای یخ را تجربه کنید؛ چرا که چای و قهوه داغ در طول روزهای طولانی تابستان روند خشک شدن بدن را تسریع می کند.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 146 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 19:23

گزیده ای از دلنوشته های زیبا و ماندگار را مشاهده کنید. جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 155 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 19:23

به گزارش جام جم سرا به نقل از مهر ، کارشناسان برای کاهش میزان استرس مصرف مواد خوراکی زیر را توصیه می کنند.

پروبیوتیک ها: مطالعات نشان داده اند مواد غذایی تخمیرشده نظیر ماست، کفیر و ترشی ها غنی از پروبیوتیک ها هستند از اینرو می توانند به کاهش میزان اضطراب کمک کنند.

دانه های کدو تنبل: مطالعات نشان داده اند دانه های کدو تنبل به عنوان درمان طبیعی در کاهش علائم اضطراب عمل می کنند چراکه این دانه ها منبع غنی اسیدآمینه های موسوم به L-تریپتوفن هستند که به تغییر میزان سروتونین مغز کمک می کنند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که تعادل خلق و خو را حفظ می کند.

بادام و گردو: این مغزیجات آجیلی منبع خوب ویتامین E، روی، منیزیم و B۱۲ هستند که به حفظ سیستم ایمنی بدن در افراد مضطرب و پراسترس کمک می کنند. مصرف سه تا چهار عدد گردو و بادام در روز به کاهش میزان استرس کمک می کند.

پرتقال: کمبود ویتامین C می تواند موجب تشدید علائم استرس و اضطراب شود. مطالعات نشان داده اند بیماران مبتلا به اختلال اضطراب در مقایسه با افراد سالم به شدت با کاهش میزان ویتامین های A، C و E روبرو هستند. پس به رژیم غذایی تان پرتقال، کیوی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و سایر منابع غذایی حاوی ویتامین C بیفزایید.

مواد خوراکی غنی از منیزیم: کمبود منیزیم هم موجب افزایش استرس می شود، چراکه منیزیم به تنظیم سطح کورتیزول مغز کمک می کند. مواد خوراکی نظیر اسفناج، موز، آواکادو و ماهی منبع خوب منیزیم هستند.

اسیدهای چرب اُمگا-۳: مطالعات مختلف نشان داده اند که داشتن رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب اُمگا-۳ می تواند با علائم افسردگی و اضطراب مقابله کند. مواد غذایی نظیر سالمون، کلم بروکسل یا کلم فندقی، تخم مرغ و سویا بهترین منابع طبیعی اسیدهای چرب اُمگا-۳ هستند.

چای بابونه: مطالعات نشان داده اند چای بابونه درمان طبیعی موثری برای کاهش اضطراب است.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 171 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 17:25

دانیال فرهیخته، کارشناس بهداشت حرفه‌ای با بیان مطلب فوق به جام‌جم افزود: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد اگرچه استفاده از این محصولات به ظاهر امن است، اما می‌تواند عواقب جدی برای سلامت داشته باشد.

در واقع، اکثر این محصولات حاوی ترکیبات مضر ازجمله ترکیبات آلومینیوم برای بدن هستند. آلومینیم موجود در این محصولات براحتی توسط پوست جذب می‌شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: به دلیل وجود پارابن‌ها (متیل، اتیل، بنزیل، بوتیل) در دئودورانت‌ها، استفاده از این محصولات می‌توانند تعادل هورمونی بدن را به تقلید از استروژن به هم بزنند. با این تفاسیر، استفاده از روغن نارگیل، لیمو و جوش شیرین (به مقدار کم) می‌تواند به عنوان جایگزین دئودرانت‌ها و سایر مواد شیمیایی مطرح باشد. راه‌حل دیگر، نوشیدن زیاد آب است.

همچنین آب‌های معدنی می‌توانند به عنوان یک پاک‌کننده و سم‌زدا استفاده شوند.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 145 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 16:01

به گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه آرمان، اما غافل از اینکه مصرف زیاد کلسیم به تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید از سبک زندگی سالمی برخوردار بود. یکی از مواردی که در کنار جذب کلسیم باید بیشتر به آن دقت کرد محدود کردن مصرف برخی مواد نامناسب برای سلامت استخوان‌ها است. چون این مواد غذایی نامناسب که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد روی میزان کلسیم و قدرت سوخت و ساز پروتئین‌ها تاثیر منفی گذاشته و سلامت عضلات و مفاصل را تهدید می‌کنند.


زیاده‌روی در مصرف نمک، بدن را به دردسر می‌اندازد. اکثر مردم جهان نمک زیادی مصرف می‌کنند به طوری که گفته می‌شود ۸۵ درصد مردان و ۶۰ درصد زن‌ها روزانه ۲/۳ گرم بیش از میزان لازم، نمک مصرف می‌کنند. به عقیده متخصصان نباید روزانه بیش از ۶ گرم نمک مصرف کرد.

واقعیت این است که خوردن غذاهای شور میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار را افزایش می‌دهد و این مساله به ضعیف شدن استخوان‌ها منجر می‌شود.نمک همچنین باعث اسیدی شدن خون می‌شود و به این ترتیب نیز احتمال بروز التهاب در بدن افزایش پیدا می‌کند که برای سلامت مفاصل مضر است.

معمولا روی برچسب ترکیبات مواد غذایی میزان سدیم آن را ذکر می‌کنند. برای دست یافتن به میزان معادل نمک محصول مورد نظر عدد سدیم را ضرب در ۵/۲ بکنید. بدن شما فقط به ۳/۲ گرم نمک در روز نیاز دارد. سه چهارم نمک از مواد غذایی فرآوری شده و صنعتی تامین می‌شود.

یادتان باشد که غذاهای آماده، سوسیس و کالباس، کنسروها و غیره سرشار از نمک و برای سلامتی استخوان‌ها مضر هستند. عادت کنید که برچسب مواد غذایی را با دقت مطالعه کنید. در حالت کلی هر ماده غذایی ۱۰۰ گرمی که حاوی بیش از ۵/۰ گرم سدیم باشد خیلی شور محسوب می‌شود و برای سلامتی تان مضر است. چنانچه این میزان کمتر از ۱/۰ گرم باشد جزو مواد غذایی کم نمک بوده و می‌توانید آن را مصرف کنید..

قهوه و کافئین


جذب میزان بالای کافئین به طور جزئی در جذب کلسیم مشکل ایجاد می‌کند. یک فنجان قهوه می‌تواند مانع از جذب حدود ۶ میلی گرم کلسیم شود که معادل میزان کلسیم موجود در یک قاشق شیر است.

بنابراین توصیه می‌شود که قهوه تان را با شیر میل کنید تا جبران مافات شود. اگر عادت به نوشیدن نوشابه دارید نیز کافئین همین تاثیر را به جا می‌گذارد. علاوه بر این امکان دارد که اسید فسفریک موجود در اکثر نوشیدنی های گازدار (که برای نگهداری آن‌ها افزوده می‌شود) بافت استخوان‌ها را ضعیف کند. زمانی که در خون ما میزان فسفر از میزان کلسیم بیشتر باشد، بدن بخشی از کلسیم استخوان‌ها را برمی‌دارند تا تعادل را برقرار کند.

آلرژی‌های غذایی

به نظر می‌رسد که مصرف برخی مواد غذایی باعث افزایش علائم آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یا آرتریت مرتبط با پسوریازیس در برخی افراد می‌شود. اگر تصور می‌کنید که دچار آلرژی یا عدم تحمل برخی مواد غذایی هستید مشکل را با پزشکتان در میان بگذارید تا برنامه غذایی تان بررسی شده و در صورت لزوم ماده غذایی مشکوک به تدریج از رژیمتان حذف شود.

مواد غذایی اسیدی

البته تاکنون شواهدی دال بر تشدید آرتریت با مصرف مواد غذایی اسیدی مانند پرتقال یا گوجه فرنگی یافت نشده است. میزان اسیدیته این مواد غذایی کمتر از حالت اسیدی معده است. اگر متوجه شده اید که با مصرف برخی مواد غذایی علائمتان تشدید می‌شود از مصرف آن خودداری کرده و به جای آن از مواد غذایی دیگر برای تامین ویتامین‌های بدنتان استفاده کنید.

داشتن یک برنامه غذایی پر از گوشت قرمز به معنای جذب پروتئین بالا است که برای سلامتی استخوان‌ها مناسب نخواهد بود. پروتئین زیاد باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود. در حین روند هضم غذا پروتئین های حیوانی اسیدهایی (فسفریک، سولفوریک و..) آزاد می‌کنند که pH بدن را تغییر می‌دهند.

هر چه pH بدن اسیدی‌تر باشد احتمال دمینرالیزه شدن استخوان‌ها نیز بالاتر می‌رود. میزان پروتئین مورد نیاز خانم‌ها ۴۶ و آقایان ۵۶ گرم در روز است. برای افزایش سلامت استخوان‌ها لازم است که در کنار این میزان پروتئین میوه و سبزیجات و غلات زیادی نیز مصرف شود تا تعادل اسید - باز بدن حفظ شود. برای داشتن استخوان هایی محکم لازم است که به ازای هر ۱۰۰ گرم گوشت قرمز ۵۰۰ گرم سبزیجات یا میوه های تازه مصرف شود.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 166 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 16:01

به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران ، حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی به عقیده بسیاری از افراد غیرممکن است. آهن موجود در خوراکی‌های گیاهی در مقایسه با آهن گوشت قرمز از خاصیت جذب‌پذیری پایینی برخوردار است.

دانشمندان می‌گویند 2 تا 20 درصد آهن موجود در محصولات کشاورزی به نام "آهن غیر هِم" در دستگاه گوارش جذب خون می‌شود. این در حالی است که 15 تا 35 درصد آهن محصولات حیوانی موسوم به "آهن هم" با موفقیت جذب بدن می‌شود.

از طرفی، با مصرف ویتامین C می‌توان جذب آهن را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

گفته می‌شود، ترکیبات گیاهی زیر برای جذب آهن بسیار موثرند:

1.اسفناج (آهن) + فلفل قرمز (C)

2.کلک بروکلی (آهن) + گوجه (C)

3.نخود سیاه (آهن) + کلم (C)

4.کلم برگ (آهن) + پرتقال (C)

5.عدس (آهن) + جوانه کلم بروکسل (C)

6.شکلات تلخ (آهن) + توت فرنگی (C)

دو روش موثر هنگام خوردن غذا

1.از ظروف آهنی برای پخت و پز استفاده کنید

این روش هنگام پختن مواد ترش و اسیدی مثل گوجه بسیار کارآمد است. تحقیقی نشان داد سس اسپاگتی زمانی که در ظرف آهنی آماده شود، منجر به جذب آهن بیشتری در بدن می‌شود.

2.به ترکیبات خوراکی خاصی توجه کنید

تانن موجود در چای و قهوه و کلسیم در فرآیند جذب آهن مشکل ایجاد می‌کند. بنابراین قبل از خوردن غذاهای آهن‌دار از مصرف مواد غذایی دارای تانن و کلسیم بپرهیزید.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 166 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 16:01

به گزارش جام جم سرا ، روح و بدن واکنش‌های گوناگونی به استرس نشان می‌دهند. از جمله بالا رفتن تپش قلب و سرعت تنفس.

۱۰ نکته و راهکار برای مقابله با استرس :

1.قدم زدن در فضای سبز و آزاد در رفع استرس بسیار تأثیرگذار است. دیدن درختان و فضای سبز معمولا روح انسان را آرام می‌کند و مغز استرس‌زده نیز بر اثر هوای تازه جانی دوباره می‌گیرد.

2.وقتی انسان دچار استرس است، غالبا فراموش می‌کند که نگرانی‌ها و فشارها را می‌توان با دوستان و نزدیکان تقسیم کرد. نشست و صحبت با دوستان معمولا در کاهش و رفع استرس مؤثر هستند و سبب می‌شوند که انسان با دیدی دیگر و تازه به مسائل نگاه کند.

3.استرس فقط فشاری روحی نیست، بلکه وضعیت جسمی و بدن انسان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. حمام یا وان آب گرم در رفع استرس موثر است، چرا که بر اثر این گرما ماهیچه‌های بدن نرم می‌شوند و روح انسان نیز به‌تدریج آرام می‌گردد.

4.ورزش نیز در رفع استرس بسیار مفید است. ورزشی را انتخاب کنید که انجام آن برایتان لذت‌بخش است و سبب می‌شود که استرس‌تان را کاهش دهد، خواه دویدن، خواه دوچرخه‌سواری یا شنا. فعالیت‌های ورزشی مستمر و درازمدت به شما کمک می‌کند تا با معضل استرس بهتر کنار بیایید.

5.افرادی که دچار استرس هستند، غذا خوردنشان نیز با سرعت و اضطراب همراه است. بسیاری‌ها در لحظات پراسترس غذا را به جای آنکه بخورند، می‌بلعند. سعی کنید که در چنین مواردی در آرامش غذا بخورید و از آن لذت ببرید. همین استراحت و وقفه کوتاه از استرس شما می‌کاهد.

6.نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت، خواب کافی است. در موارد یا روزهایی که دچار استرس هستید، بکوشید که به موقع بخوابید و به بدن و روح خود فرصت استراحت بدهید.

7.وقفه و استراحت کلا نقش مهمی در دوران و ساعات پراسترس بازی می‌کنند. گاهی حتی استراحت‌ها و تنفس‌های ۵ دقیقه‌ای کافی است تا از استرس شما کاسته شود. سعی کنید این وقفه‌های کوچک را در برنامه روزانه خود بگنجانید و در نظر گیرید.

8.خندیدن نیز به کاهش و رفع استرس کمک می‌کند. خندیدن سبب باز شدن عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود و همچنین با هورمون‌های استرس‌زا مقابله می‌کند. جالب توجه این که خندیدن حتی در مواردی که از روی ادب می‌خندید یا لبخند می‌زنید هم تأثیر دارد.

9.پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد که شنیدن موسیقی به کاهش و رفع استرس کمک می‌کند. موسیقی‌های آرام و بدون کلام برای این کار از همه مناسب‌تر هستند.

10.بکوشید روش‌ها و راه‌هایی برای استرس‌زادیی به کار ببندید. تمرینات تنفسی یا تمریناتی ویژه برای باز شدن عضلات و همچنین یوگا مؤثر‌اند. یوگا ورزشی است که به انرژی و تمرکز نیاز دارد و ممکن است در نگاه اول سخت و دشوار باشد، اما فرد را آرام می‌کند و به توازن و تعادل او کمک می‌کند. یکی از نکات مهم استمرار و تداوم در انجام تمرینات است. به قول معروف کار نیکو کردن از پر کردن است.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 166 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 18:28

به گزارش جام جم سرا به نقل از دویچه وله، بدن ما فعالیت‌های خود را بر اساس ساعت درونی خود تنظیم می‌کند. آمادگی برای ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست. صبح زود زمان نامناسبی برای ورزش نیست اما با توجه به این‌که بدن اصطلاحا هنوز به طور کامل از خواب بیدار نشده، توصیه می‌شود ورزش به ساعت دیگری منتقل شود.

پیش از ظهر بهترین زمان برای ورزش‌های استقامتی است؛ دویدن، ایروبیک یا ورزش روی تردمیل؛ البته به شرط این‌که صبحانه مفصلی سرو نشده باشد. هرچند معده در هنگام ورزش نباید خالی هم باشد.

هنگام ظهر بدن دست‌کم به دو ساعت زمان نیاز دارد تا غذا را هضم کند. ساعت ۱۶ تا ۱۹ زمان مناسبی برای ورزش است.

به گفته‌ی دکتر اینگو فروبوزه از دانشگاه تربیت بدنی آلمان، در این برهه زمانی قسمت‌های مختلف بدن با تمام توان کار می‌کنند یا آمادگی آن را دارند. به همین دلیل در این ساعات روز ورزش سنگین ساده‌تر به نظر می‌رسد.

بعدازظهر تا عصر زمان مناسبی برای پرداختن به ورزش‌های قدرتی، ورزش‌های استقامتی سنگین یا ورزش‌هایی است که نیاز به تمرکز روی تکنیک دارند؛ مانند تنیس یا ورزش‌های رزمی.

این روند تا حدود ساعت ۲۰ که بدن رفته رفته آماده خواب می‌شود، می‌تواند ادامه یابد.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 163 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 18:28

مقاومت میکروبی نسبت به آنتی‌بیوتیک چگونه به وجود می‌آید؟

مقاومت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها یا به صورت جهش داخلی است که در میکروب ایجاد می‌شود یا این که وقتی میکروب آنتی‌بیوتیک را ببیند، اما مقدار آنتی‌بیوتیک آن قدر نباشد که بتواند میکروب را از میان ببرد، خودش را طوری تغییر می‌دهد که نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم شود. فراموش نشود مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک فقط گریبان خودمان را نمی‌گیرد، بلکه گریبان افرادی که اصلا آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده را هم می‌گیرد. یعنی مقاومت آنتی‌بیوتیکی به تمام مردم دنیا نیز منتقل می‌شود.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک چه عوارضی دارد؟

وقتی فرد آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، آنتی‌بیوتیک به کمک سیستم ایمنی می‌آید و تعداد میکروب‌ها را کاهش می‌دهد. وقتی تعداد به جایی می‌رسد که کمتر از آشکار شدن علائم بیماری است، پس علائم فروکش می‌کند، اما میکروب از بین نمی‌رود. اینجاست که فرد آنتی‌بیوتیک را قطع می‌کند، اما میکروب رشد بیشتری می‌کند مثلا در گلو درد چرکی، میکروب مهاجرت می‌کند به سمت مفاصل، کلیه‌ها، قلب و آنجا تکثیر می‌شود.

حالت دیگر این است که بعد از دو تا پنج روز از قطع خودسرانه دارو، علائم بیماری برمی‌گردد و فرد دوباره شروع می‌کند به خوردن دارو. در نتیجه این دفعه فرد دیر‌تر از قبل خوب می‌شود. اینجاست که فرد فکر می‌کند بدنش مقاوم شده است. در صورتی که این‌طور نیست. میکروب‌ها هر بار قوی‌تر می‌شوند و در نتیجه مدت طولانی‌تری باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد.

مصرف نکردن آنتی‌بیوتیک تجویز شده توسط پزشک (قطع خودسرانه) چه عوارضی دارد؟ تغییر داروی آنتی‌بیوتیک از شکل خوراکی به تزریقی خودسرانه کار درستی است؟ چه کسی در تغییر آن صاحب‌نظر است؟

فراموش نشود اگر پزشک برای عفونت دندان آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، فرد باید آن را تا آخر مصرف کند .در حالی که با مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک، خطر مقاومت عفونت نسبت به آنتی‌بیوتیک وجود دارد. حال اگر کسی با خوردن آنتی‌بیوتیک دچار مشکل شود مثلا بیماری گوارشی، نباید خودسرانه آن را به نوع تزریقی تغییر دهد، بلکه این تغییر در نوع مصرف، فقط با نظر متخصص مربوط باید صورت گیرد. متخصص، آنتی‌بیوتیکی را که همان طیف اثر را داشته باشد انتخاب و میزان و فواصل مصرف تزریقی را تعیین می‌کند.

آیا مقاومت میکروبی نسبت به آنتی‌بیوتیک از طریق زیست هم ایجاد می‌شود؟ نحوه از بین بردن داروها چگونه باید باشد؟

دور ریختن آنتی‌بیوتیک به صورت غیرمسئولانه و نادرست موجب می‌شود آنها از طریق آب‌های زیرزمینی وارد محیط زیست شوند. گیاهان از این آب تغذیه می‌کنند، حیوانات آنها را می‌خورند و ما،هم گیاهان و هم گوشت حیوانات را می‌خوریم . ریختن آنتی‌بیوتیک به داخل فاضلاب، یک فاجعه زیست محیطی است بهتر است داروهای اضافه را به داروخانه ببرید و نحوه درست امحای آنها را یاد بگیرید.

دکتر محمد حسینی

داروساز

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 166 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 15:41

از سرکه برای بهبود آفتاب سوختگی استفاده کنید

به گزارش جام جم سرا به نقل از برترینها ، سرکه حاوی اسید استیک است، یکی از ترکیبات آسپرین. این ترکیب به بهبود آفتاب سوختگی، خارش و التهاب کمک می کند. چند دستمال کاغذی تمیز را داخل مقداری سرکه سفید بخوابانید، و روی محل های سوختگی بگذارید. اجازه دهید دستمال ها تا زمانی که خشک شوند روی محل سوختگی بمانند. اگر لازم بود باز هم این کار را تکرار کنید.

استفاده از جوش شیرین برای التیام عرق سوزی

چیزی هست که جوش شیرین نتواند درست کند؟ جوش شیرین برای بهبود عرق سوز شدن هم مفید است. بدنتان را در وان یا لگنی که مقداری جوش شیرین به آبش اضافه کرده اید بخیسانید. این کار خارش را کم می کند، و باعث می شود در طول التیام محل عرق سوز شده احساس راحتی بیشتری کنید.

استفاده از آلوئه ورا برای ترمیم تاول

ابتدا تاول را با آب و صابون تمیز کنید. سپس مقداری از ژل آلوئه ورا روی تاول بمالید و با یک بانداژ آن را بپوشانید تا التیام پیدا کند. اما مطمئن شوید که از ژل کاملا خالص گیاه آلوئه ورا استفاده می کنید. برخی محصولات فرآوری شده حاوی ترکیباتی نظیر الکل، هستند که خاصیت خشک کنندگی دارد.

استفاده از سیر برای درمان عفونت گوش معروف به گوش شناگران

گوش شناگران عفونت کانال گوش خارجی است. این عفونت زمانی رخ می دهد که آب در گوش می ماند و اجازه می دهد باکتری ها و قارچ ها در آن رشد کنند. برای بهبود درد، ساده ترین انتخابتان استفاده از موارد بدون نیاز به نسخه مانند آسپرین و استامینوفن است. برای درمان خانگی می توانید از گرما استفاده کنید. از یک بطری آب گرم و یا یک پد گرمایی استفاده کنید. اگر از بطری استفاده می کنید آن را در یک حوله بپیچید، طوری که گرمایش قابل تحمل شود. حتی می توانید از خواص ضد باکتریایی سیر نیز استفاده کنید. از سیر می توانید در قطره گوش بهره ببرید. قطره روغن سیر را می توانید از داروخانه تهیه کنید، و یا یکی خودتان بسازید. سه عدد حبه سیر متوسط را در یک ظرف کم عمق قرار دهید. سپس با روغن زیتون یپوشانیدشان و اجازه دهید یک شب بمانند. سیرها را بیرون بیاورید و سه قطره از روغن را روی گوش دچار عفونت بچکانید.

استفاده از روغن نعنا برای التیام خارش محل گزش پشه ها

به جای اینکه محل گزش پشه را بخارانید، یک یا دو قطره روغن نعنا روی آن بمالید. این روغن تاثیر خنک کنندگی دارد، و همچنین جریان خون را در محل گزش افزایش می دهد، و فرآیند بهبودی سرعت می گیرد. اگر خمیر دندانی دارید که حاوی ترکیبات روغن نعنا است، مقداری از آن را روی جای گزش بمالید.

استفاده از عسل برای درمان بریدگی ها و خراش ها

اگر بتوانید خون ریزی را متوقف کنید و زخم را تمیز کنید تا از عفونت جلوگیری شود، قسمت مربوط به خود را انجام داده اید، طبیعت از اینجا به بعدش را به عهده خواهد گرفت. موارد مورد نیاز: مقداری بانداژ و پماد آنتی بیوتیک، آنتی بیوتیک دم دست ندارید؟ به اندازه یک بند انگشت عسل روی زخم بمالید و با بانداژ بپوشانیدش. عسل حاوی ترکیبات آنتی باکتریال است، و تحقیقات نشان داده توانایی بالا بردن سرعت التیام زخم ها را دارد. حتی اگر بانداژ ندارید هم مشکلی نیست وقتی عسل روی زخم خشک شود خودش نقش بانداژ را هم ایفا می کند.

استفاده از نوار چسب برای بیرون کشیدن خرده چوب یا شیشه

خرده چوب یا شیشه خیلی باریک است و نمی توانید با موچین بیرون بیاوریدش؟ هرگز سعی نکنید آن را با سوزن خارج کنید. به جای این کار محل را با نوار چسب بپوشانید. بعد از حدود سه روز، چسب را بکنید تا خرده شیشه یا چوبی که در پوست فرو رفته به سادگی بیرون بیاید.

استفاده از آسپرین برای بازگرداندن رنگ مو

شنا کردن در آبی که حاوی کلر است تاثیر محسوسی روی رنگ موها می گذارد، مخصوصا اگر موهای روشنی داشته باشید. معمولا می توانید رنگ موها را به حالت اول باز گردانید، کافیست شش تا هشت عدد آسپرین را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را کاملا روی موها بمالید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند.

استفاده از دهان شویه برای درمان قارچ انگشتان پا

استفاده از دهان شویه شاید بهترین درمان برای قارچ های پا است. یک توپ پنبه ای را درون مایع دهان شویه خیس کنید و سپس روی محلی که تحت تاثیر قارچ قرار گرفته بمالید، در روز چند مرتبه این کار را تکرار کنید. مقداری احساس سوزش خواهید کرد، اما پس از چند روز قارچ ها از بین خواهند رفت. التیام قارچ ناخن شاید چند ماه طول بکشد. اگر این کار تاثیر نداشت بهتر است با یک متخصص پوست صحبت کنید.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 164 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 14:02

به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران، از لب‌ها و زبان گرفته تا گوش‌ها، تمام اعضای بدن از ویژگی‌های ظاهری برخوردارند که مطالبی را در خصوص وضعیت کلی بدن بیان کرده و به عنوان شاخصی دقیق برای سلامت کلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گوش را نباید صرفاً به عنوان ابزاری برای شنیدن قلمداد کرد. نکاتی در ظاهر گوش‌ها وجود دارند که از مشکلات فیزیکی و برخی بیماری‌ها خبر می‌دهند.

پنج ویژگی ظاهری گوش عبارتند از:

1.خطوط روی لاله گوش

زمانی که صحبت از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، بسیاری از متخصصان به ویژگی‌های ظاهری لاله گوش اشاره می‌کنند. محققان در سال 1989 با مطالعه 300 بیمار به این نتیجه رسیدند که خطوط اریب لاله گوش را می‌توان در کنار عواملی چون سن، قد و زمینه‌های موروثی بیماری دیابت به عنوان مشخصه‌ای مهم در ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در نظر گرفت. دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند پی به دلیل این امر ببرند.

علاوه بر آن، خطوط لاله گوش را می توان به سندروم "بک ویت-ویتمن" که نوعی اختلال ژنتیکی بوده و با بزرگی زبان، لثه و فتق نافی همراه است، مربوط دانست. کودکان دارای این عارضه به رشد ناهنجار اندام‌های بدن دچار می‌شوند.

2.موم گوش

موم گوش که به طور طبیعی درون گوش تشکیل می‌شود، شاخصی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود. در سال 2009 تحقیقی نشان داد، تغییر حالت ژن ABCC11 که معمولاً مسبب بوی بد زیربغل و نیز رقیق و خیس شدن موم گوش است، احتمالاً در ابتلا به سرطان سینه نقش ایفا می‌کند.

البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که حالت خیس موم گوش یا بوی بد زیربغل در خانم‌ها دلیل قطعی برای ابتلا به سرطان سینه محسوب نمی‌شود، بلکه این علائم ظاهری را می‌توان صرفاً یکی از مشخصه‌های احتمالی پیش‌بینی سرطان سینه دانست.

3.تغییر حالت گوش به رنگ قرمز

قرمز شدن بدون دلیل گوش‌ها علامتی برای ناکارآمدی کلیوی است. غده‌های کلیوی که بالای کلیه‌ها مستقرند، وظیفه ترشح هورمون‌های آدرنالین را بر عهده دارند. این هورمون‌ها بدن را در مقابله با رویدادهای تنش‌زا آماده می‌کنند.

ناکارآمدی کلیوی که تغییر مقدار آدرنالین ترشح شده یکی از علائم آن به حساب می‌آید، با کاهش شدید فشار خون، کاهش وزن و ازکارافتادگی کلیه‌ها همراه است.

محققان همچنین بر این باورند، تغییر رنگ گوش را می‌توان نشانه‌ای از سندروم "قرمزی گوش" دانست. از جمله علائم ظاهری این عارضه نادر می‌توان به قرمزی و گرم شدن بیش از حد یکی از گوش‌ها اشاره کرد که تنها در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد.

4.سوت کشیدن گوش

سوت کشیدن دائمی گوش نشانه‌ای برای بیماری "تینیتوس" (وزوز گوش) است. صداهای درون گوش ممکن است پس از حضور در یک کنسرت یا مسابقه ورزشی ایجاد شوند.

در صورتی که این صداها بیش از 6 ماه به طول بیانجامد، فرد مستعد ابتلا به تینیاوس مزمن است. این عارضه در موارد خاص ممکن است به ناشنوایی منجر شود.

5.گوش‌های کوچک

گرچه اندازه کوچک گوش از دید بسیاری از افراد ویژگی مطلوبی به شمار می‌آید، اما افراد را در وضعیت ابتلا به اگزما (پوست‌افروختگی) و بیماری‌های کلیوی قرار می‌دهد.

دانشمندان بر این باورند گوش‌های کوچک دارای مجاری کوچک‌تری هستند. در تحقیقات گذشته ارتباط بین مجاری کوچک گوش با ابتلا به اگزما و مشکلات کلیوی مورد تایید قرار گرفت. دلیل اصلی این امر کماکان ناشناخته باقی مانده است.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 182 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 14:02

بیشترین تاثیر داروها بر جنین معمولا از 31 تا 71 روز بعد از آخرین قاعدگی که اصطلاحا دوره ارگانوژنز یا شکل‌گیری اندام‌ها نامیده می‌شود اتفاق می‌افتد. میزان ناهنجاری ناشی از مصرف دارو در این دوران کاملا به نوع، مدت زمان و مقدار مصرف دارو و عمر جنین و مرحله‌ای از رشد که در آن به سر می‌برد بستگی دارد، اما در مجموع معمولا جنین در سه ماهه اول بارداری نسبت به سه ماهه دوم و سوم بارداری بیشتر در معرض خطرات ناشی از مصرف داروها قرار دارد. داروها براساس میزان احتمال بروز عارضه در دوران بارداری به پنج دسته تقسیم می‌شوند؛ داروهای گروه A و B داروهایی هستند که مصرف آنها بی خطر است. داروهای گروه C داروهایی هستند که در صورت ضرورت و صلاح پزشک با احتیاط قابل مصرف هستند. داروهای گروه D داروهایی هستند که تنها در زمان اضطرار (مثلا وخامت حال فرد باردار) قابل مصرفند و البته احتمال بروز عوارض در جنین در پی مصرف داروهای این گروه بالاست. در نهایت داروهای گروه X آنهایی است که در دوران بارداری منع مصرف مطلق دارند.

بتازگی تحقیقات محققان اسپانیایی نشان داده است حتی مصرف استامینوفن که در گروه B قرار دارد، می‌تواند احتمال تولد نوزادانی که به اوتیسم و بیش فعالی مبتلا هستند را افزایش دهد. بنابراین در مورد ساده‌ترین داروها نیز باید کاملا محتاطانه عمل کرد. اغلب زنان باردار در طول دوران بارداری ممکن است به دردهای مختلفی مبتلا می‌شوند. این افراد باید توجه داشته باشند مصرف داروهای ضددرد (التهاب) غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ناپروکسن و سلکسیب در سه ماهه سوم بارداری بسیار خطرناک بوده و موجب کاهش حجم مایع دور جنین و همچنین بروز بعضی مشکلات در عروق قلبی جنین می‌شود. همچنین آسپرین با مصرف طولانی مدت و مقادیر بالا، در گروه D قرار دارد اما مصرف آن در مقادیر کم برای پیشگیری از پره‌اکلامپسی (فشار خون همراه با ادم و دفع پروتئین با ادرار در زنان باردار) رایج و تقریبا بی‌خطر است اما توصیه می‌شود مصرف آن در زمان نزدیک به زایمان قطع شود.

داروهایی مانند لوزارتان و کاپتوپریل نیز که برای کنترل فشار خون مصرف می‌شوند در بارداری منع مصرف دارند و برای کنترل فشار خون باید این داروها را با داروهای بی‌خطرتر جایگزین کرد. از میان آنتی‌بیوتیک‌ها نیز پنی‌سیلین‌ها، اریترومایسین، سفالوسپورین‌ها (مانند سفالکسین و سفیکسیم) و نیتروفورانتوئین کاملا بی‌خطر هستند، اما تتراسایکلین‌ها به علت ایجاد آسیب‌های کبدی در خانم‌های باردار و همچنین کاهش 40 درصدی رشد استخوانی جنین در این دوران منع مصرف دارند.

گاهی اوقات حتی مصرف دارو قبل از دوران بارداری ممکن است برای جنین مشکل‌آفرین باشد. به عنوان مثال خانم‌هایی که از داروی ایزوترتینوئین (روآکوتان، دکوتان و...) برای درمان آکنه استفاده می‌کنند، علاوه بر این که در طول دوران مصرف دارو نباید باردار شوند، بعد از قطع مصرف این دارو نیز باید تا یک ماه از باردار شدن خودداری کنند. در طول دوران بارداری حتی دست زدن به بعضی داروها مشکل ساز است.به عنوان مثال خانم‌های باردار باید علاوه بر این که از مصرف داروی فیناستراید اجتناب می‌کند از دست زدن به قرص‌های حاوی این دارو (بویژه اگر شکسته باشند) خودداری کنند.

دکتر کاوه سالارمند

داروساز

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 180 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 12:10

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از انجمن ام اس ایران ،یکی از شایع ترین مشکلات خواب، خروپف شبانه است که نه تنها باعث کاهش کارآیی خود فرد می شود، بلکه خیلی وقت ها آرامش را از اطرافیان را می گیرد.

شاید در نظر اول فکر کنید خروپف مساله مهمی نیست، اما همین مشکل به ظاهر ساده بر زندگی کسانی که به طور مزمن و شدید درگیر آن هستند، تاثیرات جدی به جای می گذارد.

از خستگی و تحریک پذیری روزانه که بگذریم، فراموش نکنید اختلالات خواب می توانند شروع کننده سایر بیماری ها باشد.

علت خروپف

خروپف یا همان خُر خُر شبانه زمانی ایجاد می شود که جریان هوا نتواند آزادانه در بینی و دهان گردش پیدا کند.
معمولا این حالت به دلیل باریک بودن مجاری تنفسی ایجاد می شود که یا به دلیل وضعیت نامناسب بدن در زمان خواب است و یا به دلیل وجود ناهنجاری هایی در بافت نرم. همه این مشکلات با باریک کردن مجاری تنفسی، باعث سختی عبور هوا و صدای خرناس شبانه می شوند.

شایع ترین علت های خروپف

سن: با گذشت از سنین میانسالی و بالاتر رفتن سن، گلو باریک و باریک تر می شود و قدرت انقباض عضلات موجود در این نواحی کاهش پیدا می کند.

جنسیت و تفاوت های فیزیولوژیک: مردها مجاری هوایی (تنفسی) باریک تری نسبت به زن ها دارند و برای خروپف مستعد ترند. گلوی باریک، شکاف کام، لوزه سوم بزرگ و دیگر ویژگی های جسمی که به خروپف می انجامند، اغلب ارثی می باشند.

مشکلات مجاری بینی و سینوس ها: انسداد مجاری هوایی، علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی باعث ایجاد خروپف هم می شود.

چاقی: حتما دقت کرده اید که خروپف و سایر اختلالات خواب در افراد چاق بیشتر است. بافت چربی زیاد و قدرت انقباضی پایین عضلات در افراد چاق، علت این مشکل است.

الکل، سیگار و داروها: مصرف الکل، سیگار کشیدن و حتی مصرف برخی داروهای خاص می تواند با کاهش انقباض عضلات گلو زمینه را برای ایجاد خروپف فراهم آورد.

حالت خوابیدن: خوابیدن به پشت معمولا خروپف را تشدید می کند، چراکه باعث کاهش انقباض عضلات گلو و مسدود شدن مجاری هوایی می شود.

رای کاهش خروپف چه باید کرد

تغییر سبک زندگی
کاهش وزن: کاهش تنها چند کیلوگرم از وزن افراد چاق می تواند با تاثیر بر توده چربی، مجاری تنفسی را باز کرده و خیلی وقت ها به خروپف پایان دهد.

ورزش: فعالیت بدنی هم می تواند به کاهش خروپف و حتی متوقف کردن آن کمک کند. فعالیت هایی که باعث اعمال فشار بر عضلاتی مانند بازوها، پاها و عضلات شکم می شوند، در کاهش خروپف شبانه موثرند.

ترک سیگار: اگر سیگار می کشید، احتمال گرفتاری به اختلالات خواب و به خصوص خروپف و خرناس شبانه در شما بیشتر است. علت آن است که سیگار باعث تحریک مخاط گلو و بینی و انسداد مجاری تنفسی می شود.

خودداری از مصرف قرص های خواب آور و آرامبخش: علت آن است که اثرات آرامبخش آنها بر عضلات گلو و مجاری تنفسی با کاهش قدرت انقباض آنها باعث اختلال در عبور هوا و مشکلات تنفسی می شود. پس اگر از خروپف رنج می برید، بهتر است قبل از مصرف این داروها با پزشک معالج خود مشورت کنید.

اقدامات لازم قبل از خواب

پاک کردن بینی: آبریزش و گرفتگی بینی همانطور که استنشاق هوا را دچار مشکل می کند، با ایجاد انسداد در عبور هوا زمینه را برای خروپف نیز فراهم می آورد.

تهویه مناسب و رطوبت اتاق: احتمال خروپف و مشکلات تنفسی در خواب، با افزایش رطوبت هوا افزایش پیدا می کند. پس وجود یک تهویه مناسب می تواند در کاهش این مشکلات مفید باشد.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 172 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 23:54

به گزارش جام جم سرا ، کلم قرمز یک ماده غذایی ضد‌سرطان است. سالاد اندونزی یکی از سالادهای خوشمزه و خوش طعمی است که بوسیله مخلوط کردن کلم قرمز با سس، باعث نرم‌تر شدن آن و خوردن راحت‌ترش می‌شود.

برای تهیه سالاد اندونزی به این مواد نیاز دارید:

کلم قرمز خرد شده: یک لیوان، ژامبون گوشت یا سینه مرغ پخته: 200 گرم، هویج : 2 عدد، نخودفرنگی: نصف لیوان، ذرت بخار پز شده: نصف لیوان، خیار شور: 6عدد، سس مایونز: مقدار لازم و نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه:

کلم را به صورت رشته‌های باریک خرد می‌کنیم. هرچه رشته‌های کلم را باریک‌تر خرد کنید، سالاد زیباتر و خوش طعم‌تری خواهید داشت که خوردن و هضم آن راحت‌تر است. هویج را رنده کنید و به کلم اضافه کنید.

ذرت، نخود فرنگی پخته، کالباس خرد شده را به کلم اضافه و خوب مخلوط کنید.

سس مایونز، نمک و فلفل را به مواد سالاد اضافه و مخلوط کنید، ظرف سالاد را 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود وسس به خورد مواد برود.

چاردیواری

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 165 تاريخ : دوشنبه 28 تير 1395 ساعت: 21:46